Wednesday, June 17, 2009

Ako Apple zbabral mikrotransakcie

Na príchod nového operačného systému pre iPhone sa tešil snáď takmer každý vývojár pre túto platformu. Medzi jeho nové vlastnosti od ktorých sme si veľa sľubovali patrili najmä mikrotransakcie. Čo to vlastne je a ako vyzerajú v podaní Apple?

Mikrotransakcia je služba, ktorá umožnuje prikúpiť k hre (alebo aplikácii) nový obsah, či už vo forme nových úrovní, predmetov alebo vlastností, prípadne si môže odomknúť novú funkcionalitu ako napríklad ukladanie pozície. Ceny za tieto predmety bývajú väčšinou veľmi nízke aby hráč nemusel veľmi rozmýšľať či mu to za to stojí. Unikátne brnenie si tak napríklad kúpite za pár centov, sadu nových úrovní za 50 centov alebo jedno euro.

Mikrotransakcie tak môžu byť pre vývojárov skvelým spôsobom ako jednoducho zvýšiť svoj príjem. Táto služba sa pomaly ale isto začína šíriť aj vo flashových hrách. Aký bude mať úspech je otázne keďže hráči sú zvyknutí hrať sa zadarmo pri akomkoľvek náznaku platenia sa znechutene odvracajú. Pri iPhone je však situácia iná. Väčšina hier je platená a vysoké čísla predajnosti ukazujú, že ľuďom nerobí problém zaplatiť dolár či dva za dobrú hru na tejto platforme. Práve vďaka tomuto nezanedbateľnému rozdielu mohli byť mikrotransakcie obrovským prínosom pre celú komunitu. Samozrejme, keby sa spravili dobre.

Keď Apple predstavil In App Payments, svoje "mikrotransakcie", takmer som nemohol uveriť vlastným očiam. Takmer sa zdá, ako keby tým sledovali úplne iný cieľ ako pôvodne propagovali. Ako to vlastne funguje?

Cena

Základná črta mikrotransakcií je ich nízka cena. Od užívateľa sa skôr očakáva, že si kúpi viac lacnejších vecí ako keby mal kúpiť pár predmetov za 2 doláre. Najnižšia možná cena predmetu predávaného cez In App Payments je $0.99 alebo 70 eurocentov. To samozrejme obrovsky obmedzuje výber vecí, ktoré takto môžeme predávať. Máloktorý hráč zaplatí za meč alebo špeciálne pneumatiky tak veľkú sumu. Možná alternatíva je predávať sady predmetov (celé brnenie + zbraň alebo komplet auto) alebo využiť

Herné peniaze

Mikrotransakcie sa často krát realizujú pomocou internej hernej meny. Hráč si povedzme kúpi 200 zlatiek za 2 doláre a za tie si potom v hre kúpi meč za 20 zlatiek, brnenie za 50, sadu nových úrovní za 150 zlatiek a podobne. Je to takto jednoduchšie, keďže najnepríjemnejšia časť (presun reálnych peňazí na herný účet) sa vykonáva oveľa menej často. Navyše, ľudia radšej míňajú virtuálne peniaze ako reálne, dokonca aj v prípade keď medzi nimi funguje priame prepojenie a pevný kurz. Toto by bola výborná alternatíva k priamemu predaju, keby ju Apple vyslovene nezakázal. Bohužiaľ.

Len platené aplikácie

Poslednou trochu prekvapivou vlastnosťou tejto služby je to, že In App Payments je možné využiť len v aplikáciách, za ktoré je potrebné platiť. Odpadáva teda možnosť spraviť hru, ktorá je zadarmo, ale ponúka nejaké bonusové predmety alebo funkcionalitu po zaplatení mierneho poplatku.
Odpadáva nám tiež možnosť vydať demo verziu a pomocou mikrotransakcií si odomknúť plnú hru.


Každá jedna z týchto nešťastných vlastností by nebola ničím strašným a dala by sa nahradiť alternatívou. Keď sa však spoja dokopy tak zväzujú ruky herným vývojárom a pokiaľ chceme mikrotransakcie využiť, neostáva nám nič iné ako predávať predražené sady predmetov a dúfať, že Apple čoskoro zmení svoj názor.

No comments:

Post a Comment