Saturday, June 27, 2009

Ako sa jeden portál slávnym stal

Kde bolo tam bolo, v krajine Slovenskom nazvanej, vznikol nový portál s flashovými hrami. Portálik to bol neveľký, no oproti svojim starším bračekom prírodou viac obdarený. Sudičky mu veštili svetlú budúcnosť, plnú úspechov a vyhratých súbojov. Vraj si raz aj krásnu princeznú nájde. Pristúpte bližšie a započúvajte sa do príbehu, ktorého súčasťou môžete byť aj vy...

Pred pár týždňami som spustil nový slovenský portál s flashovými hrami s názvom Flashky.sk (nachádzajúci sa na rovnakej adrese). Na rozdiel od súčasných slovenských stránok s online hrami, ktoré väčšinou poskytujú len hromadu hier, Flashky majú priamo v sebe zabudované mnohé komunitné služby. Okrem chatu a fóra ponúka možnosť súťažiť s kamarátmi o najvyššie skóre a poskytuje odmenu za hranie vo forme medailí a skúsenostných bodov. Nachádza sa na ňom aj množstvo multiplayer hier, ktoré posúvajú zážitok z hrania flashoviek na novú úroveň.

V čase spustenia som mal nula (slovom 0) skúseností so získavaním návštevníkov a všetko sa učím za jazdy. Chcel by som popísať aké kroky som podnikol k získaniu (najmä stálych) návštevníkov a nakoľko boli účinné. Snáď raz niekomu pomôžu aby sa práve jeho stránka stala jednou z najúspešnejších.


Zrod nášho portálika bola radostná udalosť a zvesť o nej sa rýchlo rozšírila po celej dedine. Portálik začal ihneď trénovať, drevo kálať, skaly nosiť aby čo najskôr zosilnel a popasoval sa so svojimi staršími bratmi. Vedel, že kým dospie, čaká ho ešte veľa práce.

Tvorba portálu prebiehala hladko a relatívne rýchlo najmä vďaka podpore a pomoci ľudí z nonoby (dánskeho portálu), ktorí poskytli technologickú platformu a know-how. Stále je väčšina hier po anglicky, no dúfam, že pomer lokalizovaných hier sa onedlho prehupne do prijateľnejšej polohy.


Prvý portálikov nápad bol nájsť si kamarátov a poprosiť ich aby sa s ním hrali a zavolali aj svojich ďalších priateľov.

Mojim prvým krokom bolo povedať o flashkách svojim kamarátom a poprosiť ich aby to povedali zase ďalej. Rozposlal som všetkým svojim kontaktom správu, no mám pocit, že ma icq zradilo a väčšina správ neprišla, lebo stále sa stretávam s prekvapením, keď niekomu poviem o portáli. Dúfal som, že zvesť sa bude šíriť lavínovým efektom, no z výsledkov som bol veľmi sklamaný. Pritiahlo to sotva stovku ľudí, ktorí sa väčšinou už nikdy nevrátili. Zrejme sú už všetci moji známi príliš starí na to, aby ich zaujímali flashové hry.


Dedinský staršina Gúgoľ poradil portálikovi nech požiada jeho bardov aby o ňom začali šíriť zvesti po kraji. Bardi však nemohli robiť túto prácu zadarmo a tak mu neostávalo nič iné len im ponúknuť pár dukátov. Speváci a rozprávači sa rozpŕchli a už onedlho sa k portálikovi začali schádzať ľudia z celého kraja. Najprv len zopár, no postupne ich prichádzalo stále viac a viac.

Ďalším logickým krokom bolo kúpiť si reklamu cez adwords. Bol som príjemne prekvapený ako lacno sa dajú na Slovensku získať návštevníci keď sa človek trochu pohrá s možnosťami. Je to momentálne môj najlepší zdroj návštev, no zároveň aj najdrahší, takže sa snažím nespoliehať sa len naň.


Jedného dňa sa portálik dozvedel, že v ďalekých krajoch si portály ako on navzájom posielajú ľudí s ktorými sa hrajú. Zdalo sa mu to trochu zvláštne, ale vraj to fungovalo výborne. Rozhodol sa teda, že to vyskúša aj on. Začal sa obzerať po portáloch zo svojho okolia no nech robil čo robil nikoho takého nevedel nájsť.

Výmena odkazov (traffic exchange) je v zahraničí bežný a veľmi úspešný spôsob ako získať nových návštevníkov. Stačí keď si s konkurenčným portálom vymeníte odkazy, ktoré si umiestnite na svoju stránku. Niektorí ľudia od vás odídu k nim, niektorí od nich zase k vám. Keď sa to robí dobre, návštevnosť môže narásť exponenciálne. Nanešťastie sa mi však u nás nepodarilo nájsť nikoho kto by bol ochotný so mnou odkazy vymeniť alebo keď sa už aj niekto našiel, mal odkazy umiestnené tam kde sa skoro nikto nepozerá. Existuje stránka určená práve na toto, no zatiaľ nikto moju ponuku neprijal.


Portálik sa rozhodol, že o sebe povie kráľovým trubačom, ktorý o ňom budú vytrubovať na všetkých námestiach. Napísal teda grófom, barónom, dokonca aj kráľovi, no odpovede sa nedočkal.

Ďalším v zahraničí celkom úspešným spôsobom ako dať o sebe vedieť je vydať tlačové vyhlásenie a poslať ho do rôznych novín, či už elektronických alebo tlačených. Avšak vzhľadom na to, že som u nás nikdy podobné správy nezaregistroval, nedával som tomu veľkú šancu. Rozposlal som teda pár mailov stránkam ktoré sa zaoberajú IT a hrami, no zatiaľ sa nedostavila žiadna reakcia. Zdá sa, že im za to nestojím, ani napriek tomu, že niektoré vydajú len pár článkov za týždeň.


Portálik si ľahol aby si na chvíľu odpočinul. Predsa len to bol náročný mesiac, veľa sa toho naučil a získal si mnoho nových kamarátov ktorí sa s ním radi hrávali. Vedel však, že sa to všetko len začína. Čaká ho ešte náročná cesta, no on vedel, že sa nevzdá a mal už pár ďalších nápadov, ktoré by mu mohli pomôcť.
Čo bude ďalej? To nevie ani sám osud. Ak chcete vedieť viac, nenechajte si ujsť pokračovanie príbehu...

Pár vecí na získanie návštevníkom som už skúsil, no ešte viac ich je predo mnou. Niektoré menšie, iné naozaj veľké. O pár týždňov ich opäť popíšem a zhrniem ako sa prejavili v súčinnosti s ostatnými krokmi. Ak máte postrehy prípadne rady, ktoré by mohli pomôcť, nebojte sa ozvať v diskusii. Akákoľvek pomoc je vítaná.

1 comment:

  1. Ahoj,

    Mal by som zaujem vyrobit flash video, kde by bola aj fyzika(staci naanimovana) ako predprodukcnu fazu hry pre windows phone. Chcem zhmotnit svoj napad a hladam cloveka. Som ochotny zaplatit 200 eur a pre skuseneho cloveka to snad nezaberie vela casu. Ak mas zaujem tak sa ozvi.

    Jozo

    ReplyDelete